Olika såser gjorda på såsbas

Hej ! Jaa nu har jag redan sagt på facebook att jag ska skriva om detta så dä ä väl bäst o göra det oxå. Joo jag tänkte berätta om såsbas .
Denna produkt är en blandning av olja o smör kan man säga som används en hel del på restauranger , finare matställen rynkar dock  på näsan åt såsbas men jag tycker det är en mycket användbar produkt eftersom den är flytande även i kalla temperaturer . Jag använder den i emulsionssåser , bl.a annat till bearnaise o hollandaise . Den serveras då kall men kan även värmas lite ( med risk för att den skär sig ) . Visar här nedanför hur man gör en grundbas på såsbas.
Man behöver äggula, såsbas o vinäger . 1 äggula binder 1 dl såsbas o en portion är ca. 1 dl, så ska du göra till 4 portioner behöver du 4 äggulor o 4 dl såsbas . Såsbas finns inte alla affärer o det finns bara i storpack 10 liter ( kostar ca 185 kr). men jag brukar köpa o dela upp den med ngr vänner så blir det ju inte så dyrt ( ca 19 kr liter)
Gör så här :
Droppa i vinäger i äggulorna o vispa med elvisp ( eller vanlig visp).
Häll sedan ner  en jämn stråle med såsbas under tiden du vispar så att gulorna " tar upp " såsbasen o blir en fluffig smet . Den kan bli lite stabbig men då är det bara att späda med lite vatten till önskad konsistens . Nu är den ju färdig att smaksättas o den vanligaste är väl bearnaise, då har jag i dragon lite salt , peppar o eventuellt lite mer vinäger för att få den rätta syran på såsen .Jag har även i en krydda från Borgeby kryddgård som heter Grekisk marinadkrydda i min " bea " .  Gör man en Hollandaise ( till fisk ) har man i citronsaft i äggulorna ist för vinäger innan man börjar vispa , vill du ha den naturell saltar du o har i eventuellt mer citronsaft. Sen kan man göra en dillhollandaise o jag brukar ha i både dill o fiskkrydda med kräftsmak.
Men idag har jag kryddat upp den med detta :
Chilisås, tomatpuré, grillkrydda ,paprikapulver , Ice& fire
Jag kallar den här såsen för " Grillsås" för den ä god till grillat kött. Idag åt vi den till fläskfiléspett o bulgur. Detta är ju ingen lightprodukt ur kaloriesynpunkt men för den som går på LCHF eller GI funkar den perfekt . Sen kan man ju utveckla denna grundsats o krydda upp den efter behag med de kryddor man gillar . Lycka till !
Fläskfiléspett, grillsås & bulgur