Kyckling i lergryta á la Maria !

Idag kom jag på att jag skulle ta fram min gamla lergryta från 80-talet som står längst in i " hemska skåpet" ( har fått sitt namn efter det kaos som råder därinne). Varför använder man inte den oftare ? Det blir ju så saftigt o aromatiskt tillagat i den . Så idag improviserade jag o gjorde som nedan. Det blev riktigt gött.

Lägg lergrytan i blöt i 15 - 30 min.
Hacka bitar av morötter, palsternacka, potatis, rödlök, vitlök, . Lägg i några kvistar av basilika o rosmarin
Skär bitar av gul o röd paprika ( glömde ta bild på det men hoppas det går bra ändå hahaha)
Blanda 4 msk kycklingfond, ca.4 msk tomatpuré o 4 dl vatten
Krydda kycklingen, jag använde Fransk peppar, chicken mallorca o indisk grill o stekkrydda
Blanda alla ingredienser i lergrytan o hälll över tomatpuré/kycklingfonden o några dl vitt vin o lägg på locket.
Ställ in den i kall ugn o sätt på den på 200 grader o låt stå inne i ugnen i 1 1/2 - 2  timmar
Mmm den doften som sprider sig när man lyfter av locket är ljuvlig !
Plocka ur kyckingbitarna o sila av rofrukterna o ha i den frånsilade skyn i en gryta o koka ihop med grädde o örtkrydda, om det behövs ha lite extra vin, salt o kycklingfond  ( Jag hade även i lite farinsocker för att bryta av smaken)  Red av med maizenaredning
Klart att servera  !
Så ta fram era lergrytor nu o gör lite retro- mat. Smaklig måltid :)
#1 - - Nina:

Hittade dig via facebook. Det här receptet ser hur smarrigt ut som helst, det MÅSTE jag testa. Jag får gå på tur nere i källaren för att hitta vår lergryta :)