Beer can chicken i ugn

Idag har jag testat att göra denna beryktade rätt o det va helt ok men nästa gång ska jag nog krydda den lite mer o annorlunda.
 
Detta behöver du : 
 
I hel kyckling ( min vägde 1,4 kg o blev klar på 1 1/2 timme på 175 grader)
1 ölburk 
färsk timjan o persilja att stoppa ner i ölburken
Gör en kryddblandning som du gillar typ denna 
farinsocker 2 msk 
kryddor ( paprikapulver , spiskummin , vitlökspulver, havssalt , chilipulver , svartpeppar, oregano o timjan )
1 /2  - 1 dl olja 
( jag använde en färdig beer can chicken kryddblandning )
 
Häll ur hälften av ölen o stoppa i några kvistar persilja o timjan . Pensla på krydblandningen på ( o inuti) kycklingen o trä den sen ovanpå ölburken , ställ den i en ugnsfast form o kör den i ugnen på 175 grader i ca 1 1/2 timme .
 
Till kycklingen valde jag idag att servera en cole slaw, chilimangosalsa, stekt potatis o ice & fire grillsås.
 
 
 
 
 
 
Cole slaw 
 
Vitkål 
Morötter
Rödlök
Majonäs
Vinäger 
Creme fraiche
Senap
Salt o socker 
 
Blanda riven vitkål, morötter o rödlök med..... 1 3:e del majonäs o 2 3:e delar cremefraiche, 2 msk senap o en skvätt vinäger . Smaka av med lite salt o socker .
 
 
 
 
 
Chilimangosalsa
 
Hacka mango i tärningar o ringla över sweet chili.
 
 
 
 
Gör en kall sås på någon god dippkrydda . Jag gjorde grillsås Ice & fire .