Romanescosås

Romanescosås kan göras med lite olika ingredienser , en del görs bara på paprika men här har jag gjort på både tomater o paprika. Dessutom har jag gjort den på rapsolja ist för olivolja.Nästa gång ska jag testa göra en snabbvariant o göra den på ajvar, o sen rosta cashewnötter o chili.
 
Detta behöver du: 
 

3- 4 röda paprikor 
4 st tomater 
1 chili 
4-5 vitlöksklyftyor 
rödvinsvinäger 
100 gr mandelspån 
rapsolja 
salt o svartpeppar 
 
 
 
Kärna ur tomaterna o skär dom i bitar, skär paprikan , chilin o vitlöken  i bitar o lägg i en ugnsform, Häll över mandelspånen o ringla över lite olja o rödvinsvinäger o rosta sedan i 225 grader i 15 - 20 minuter. Mixa sedan till en krämig sås o smaka av med salt o svartpeppar. Såsen kan serveras både varm o kall , passar till grillat kött o kyckling. Själv serverade jag baconlindad kycklingfilé ( fylld med fetaost o rödlök) , ugnsrostad delikatesspotatis till min romanescosås  ;)