Foccacia ( min variant )

 
 
 
 
Här kommer recept på min egna lilla variant på foccacia. Det ska egentligen vara olivolja men jag kör på rapsolja, man tar den olja man gillar bäst själv.
 
Detta behöver du : 
Vatten  1 liter 
Vetemjöl  ca 1,3 - 1,5 liter
3/4 dl olja 
100 gr jäst ( jag använder med fördel torrjäst)
oregano 2- 3 msk
timjan 2-3 msk 
tomatflingor 3 msk 
salt 1,5 msk  
  
att ha ovanpå ; tunna skivor tomat , färsk rosmarin , flingsalt ( man kan även trycka ner lite fetaost, oliver o tunna skívor rödlök m.m )
 
 
Blanda 1 liter ljummet vatten med 3/4 dl olja , ha i salt o jäst o rör runt så det löser sig . Häll i örterna o tomatflingor. Tillsätt mjölet lite i taget o arbeta ihop till en smidig deg. Låt jäsa i 30 minuter. 
 
Ringla olja i en långpanna ( den form som jag använde har måtten 24 x40 cm ). Häll ut degen i i långpanna o tryck ut den jämt. Låt sedan brödet jäsa i ytterligare 20 minuter. Pensla olja över hela brödet . Tryck sedan  små hål med ett finger över hela brödet o strö över flingsalt o lägg på tomatskivor o "blad" av rosmarin. Grädda brödet i 200 grader i ca 25 minuter tills det fått lite färg .
 
(Tips ! Skulle inte allt bröd gå åt på en gång , skär det i skivor o lägg i frysen o använd till vitlöks bröd. Rosta ngr minuter i ugn o bred sedan på vitlöksmör ;)