Chili på högrev med kakao o choklad

Denna rätt smakade jag på för första gången när jag gick min kockutbildning på Lernia 2002- 2003. Min klasskamrat Nick som är amerikan gjorde iordning för att tillaga sån här chili o vi andra höjde på ögonbrynen när det skulle va både choklad och kakao i grytan. Men han va så exalterad och sa vänta vänta ska ni få se , det smakar ljuvligt. Jo men tjenare ....hmmm tänkte vi andra. Men några timmar senare när chilin puttrat färdigt o vi fick smaka så kan jag hålla med om att det smakade ljuvligt. Så här har har jag gjort min variant av chiligryta. 
 
 
 
 
 
 
Detta behöver du ( ca 6-8 portioner) ;
 
1,5 kg högrev 
2 gula lökar
1 stor röd paprika ( hackad i bitar)
1 burk hela tomater (konserv)
2 köttbuljongtärningar 
1 msk spiskummin 
chiliflakes ( efter tycke o smak , jag gillar lite hetta o hade i ca 2-tsk)
1 flaska öl 
1 dl tomatpuré
3 tsk paprikapulver  
2-3 vitlöksklyftor
1 1/2 tsk kanel 
1  msk kakao 
ca 80 gram mörk choklad 
2 st små chili 
 
2 ingredienser som dock inte är med på bilden är 2 pkt bacon o 1/2 dl balsamvinäger 
 
 
 
Bryn köttet så det får lite färg , stek lök o vitlök så det blir mjukt. Lägg det i en stekgryta o ha i resten förutom chokladen o bacon. Låt det småputtra på medelvärme i 3 timmar , kolla lite ibland så det inte kokar torrt , späd med lite vatten isf. När det är ca 1 halvtimme kvar av koktiden har du i chokladen o bacon (som du stekt o klippt i bitar). Servera chilin till potatisklyftor eller tortillabröd. Jag gjorde en guacemole oxå som tillbehör. Gräddfil, cremefraiche eller smetana som har lite syra är gott till för att balansera upp hettan .